Tokio Marine Life perkenal tuntutan Atas Talian



 Tokio Marine Life Insurance Malaysia Bhd (Tokio Marine Life) telah memperkenalkan perkhidmatan digital baharu yang dipanggil e-Claims. Kini pelanggan boleh mengemukakan tuntutan secara dalam talian menerusi portal pelanggannya pada bila bila masa sahaja.

Pelanggan hanya perlu melakukan empat langkah mudah untuk memulakan proses tuntutan iaitu:
log masuk ke portal pelanggan;
Isi butiran tuntutan;
Muat naik dokumen tuntutan;
dan serahkan selepas pengesahan butiran perbankan

Pengenalan e-Claims ini juga merupakan sebahagian daripada inisiatif kelestarian korporat Tokio Marine Life. Proses tuntutan tanpa kertas akan membantu mengurangkan kesan persekitaran yang disebabkan oleh penebangan hutan. Pendekatan tanpa kertas adalah selamat, lebih peribadi dan cepat. Ia dilengkapi beberapa ciri pintar untuk mengesan polisi yang mempunyai faedah yang relevan untuk tuntutan secara automatik. Sepanjang proses tuntutan, pihak menuntut akan menerima pemberitahuan e-mel dan SMS pada peringkat.

"Kami berhasrat untuk menjadi mesra-pelanggan. Oleh yang demikian, kami bangga untuk memperkenalkan inisiatif terknologi perlindungan insurans inovatif ini untuk memberikan pengalaman pelanggan yang cemerlang," kata Ketua Pegawai Eksekutif Tokio Marine Life, Encik Toi See Jong.

Selain daripada perkhidmatan tuntutan e-mel, pelanggan Tokio Marine Life juga boleh menyemak butiran dasar dan mengemas kini maklumat hubungan peribadi melalui portal pelanggan. Portal mesra penggunanya juga membolehkan pelanggan memuat turun e-penyata dan borang (pilihan pembayaran premium, pilihan bayaran pembayaran, perubahan dasar dan permintaan, dan borang tuntutan) pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja.

Industri insurans hayat telah mencatatkan kenaikan sebanyak 5.1% dalam pembayaran tuntutan sebanyak RM9.7 bilion pada 2016 berbanding RM9.2 bilion pada tahun 2015. Dengan peningkatan tuntutan yang semakin meningkat, Tokio Marine Life membawa inovasi ke barisan hadapan, untuk menggantikan Prosedur tuntutan manual konvensional, yang memakan masa; Perjalanan ke cawangan atau ejen mesyuarat untuk mengemukakan dokumen kini hanyalah satu amalan masa  lalu.

Pelanggan boleh mengakses laman web Tokio Marine Life http://www.tokiomarine.com/my/en/personal/resources/self-service.html atau lawati laman Facebook Tokio Marine untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perkhidmatan inovatif ini.


No comments: