Teknologi tetuang Yamaha hasilkan DiASil


Silinder DiASil digunakan dalam enjin model sports seperti LC135, FZ150i, YZF-R25 dan R3
Selepas berjaya membuat silinder untuk enjin YA-1, (klik sini untuk baca artikel terdahulu) Yamaha telah memulakan penyelidikan dan pembangunan R & D untuk pelbagai logam dan kaedah menuang logam. Pengalaman dalam
kepakaran mereka dalam proses tersebut telah membolehkan kilang-kilang Yamaha menghasilkan satu demi satu peralatan logam tetuang yang berprestasi dan berkualiti untuk memenuhi permintaan pemaju produk.

Antara logam yang digunakan, aluminium terbukti lebih sesuai daripada besi atau keluli untuk digunakan bagi menghasilkan kebanyakan bahagian dalam motosikal, enjin sangkut bagi bot, dan
enjin kereta kerana sifatnya yang ringan, ketahanan terhadap karat, penyesaran haba yang tinggi, kemudahan pemesinan, kbolehan kitar semula dan kurangan toksik. Tambahan pula, ia membolehkan pengilang untuk menghasilkan peralatan yang tepat seperti yang dikehendaki dengan penambahan elemen lain seperti silikon, magnesium, zink dan tembaga untuk menghasilkan pelbagai aloi aluminium, yang boleh digunakan dalam kaedah yang berbeza seperti acuan tetuang logam, tangan logam tekanan tinggi dan penuangan logam bertekanan rendah. Ia merupakan usaha berterusan tanpa kompromi untuk memenuhi pelbagai keperluan prestasi yang dituntut pelbagai cawangan penghasilan dalam syarikat itu sendiri yang telah membawa kejayaan teknologi tuangan logam eksklusif Yamaha dan berterusan hingga ke hari ini.

Sebagai contoh, silinder dan omboh enjin sangkut untuk bot yang pertama dikeluarkan Yamaha iaitu P-7 yang dihasilkan pada tahun 1960, telah dibentuk dengan proses tetuang beracuan dan menggunakan aloi aluminium dengan kandungan silikon yang tinggi sebagai langkah untuk melawan karat dan kakisan. Selepas lanjut penyelidikan, Yamaha berjaya mencipta aloi aluminium baru pada tahun 1993 dinamakan "YDC-30," yang menyediakan prestasi dan kebolehpercayaan sangat baik dan turut tahan terhadap kakisan air garam. Aloi ini digunakan untuk menghasilkan bahagian bawah dan unit bawah enjin sangkut, yang berada di dalam air.

Bagi motosikal Yamaha, penggunaan teknolongi tetuang logam aluminium bermula dengan kotak engkol atau crankcase. Pada tahun 1967, Yamaha telah mengembangkan dan mempatenkan Silinder Gabungan Metalik (Metallic Bond Cylinder), yang menggunakan aloi aluminium-besi untuk mencantumkan selinder besi tetuang ke selinder aluminium tetuang bagi menghasilkan silinder ringan dengan kualiti penyejukan yang stabil. Teknologi ini segera diguna pakai dalam empat model, termasuk motosikal sports 350cc R1 bersilinder kembar.

Bagi bahagian casis, Yamaha menjadi pengeluar pertama dalam industri motosikal untuk mengeluarkan roda aluminium secara besar besaran, untuk mendapatkan faedah keseimbangan kekuatan dan ketegaran yang sangat baik. Bermula dengan XS750C yang dikeluarkan di Amerika Sarikat dan Eropah pa tahun 1976, Yamaha memperkenalkan roda-roda ini pada sejumlah model, dan akhirnya ia menjadi peralatan standard untuk penggayaan motosikal.
Proses penuangan logam secara graviti membolehkan logam cair mengalir masuk secara perlahan tanpa menggunakan tekanan, dan ia sesuai untuk penghasilan bahagian atau alanganti berbentuk kompleks atau rompong, seperti roda.
Proses menuang logam  secara pengisian terkawal  (CF iaitu controlleg filling) merupakan kaedah tetuang aluminium yang digunakan hari ini untuk menhasilkan kerangka model motosikal seperti MT-09. Berbeza dengan proses menung logam konvensional, faktor-faktor seperti kelajuan aliran aluminium lebur, tahap vakum dalam acuan dan suhunya semuanya betul betul dikawal. Ini menghasilkan pemejalan seragam aluminium yang lebih bik dan menghalang pembentukan gelembung udara dalam sekeping peralatan atau bahagian siap, membolehkan penghasilan peralatan atau alatganti yang ringan, tipis dan bahagian aluminium berketepatan tinggi dengan permukaan yang licin. Tambahan pula, teknologi ini membolehkan penggunaan aloi aluminium dengan 20% kandungan silikon, yang tidak mampu digunakan dengan kaedah penuangan logam sebelum ini.
Proses ini telah membolehkan Yamaha untuk mencipta silinder DiASil (Die-casting Aluminium-Silicon) dengan kos rendah, berprestasi tinggi yang tidak memerlukan pelapik silinder atau penyaduran dinding silinder. Pertama digunakan pada T135, penggunaan silinder DiASil kini telah menular ke model motosikal sports bersesaran kecil seperti FZ15i, YZF-R25/R3.

Kemajuan kumulatif yang dilakukan oleh teknologi ini juga membawa kepada kemajuan lebih lanjut seperti acuan-tetuang aloi magnesium ayng merupakan logam yang agak sukar untuk dikendalikan semasa penuangan. Teknologi ini kemudiannya membolehkan
pembangunan kaedah cekap kos untuk menghasilkan kerangka magnesium dan subkerangka (subframes) yang lebih baik daripada aluminium kerana ianya adalah lebih ringan.

Jerayawara Kawasaki kini di Johor!

 Berita baik untuk semua peminat Kawasaki di Johor! Jerayawara Kawasaki Test Ride Roadshow untuk menguji motosikal Kawasaki sedang diadakan di tempat letak kereta Plaza Angsana, Johor Bharu bermula semalam hingga 24 September, 2017 dari 10 pagi hingga 6 petang. Ia pasti akan menjadi hari yang menyeronokkan bagi anda kerana Kawasaki Motors Malaysia (KMSB) mempunyai banyak aktiviti menarik untuk disertai semua orang.

Jangan lepaskan peluang anda untuk menguji pelbagai jenis model superbike Kawasaki termasuk Versys 650 ABS, Versys-X 250, Z 900 SE ABS, Z 650 ABS dan Ninja 650 ABS semasa pameran terbaru Kawasaki Test Ride Roadshow. Alami prestasinya, keselesaan dan kepelbagaian barisan motosikal ini dengan sendiri dan ketahui motosikal mana yang sesuai dengan gaya anda dan mampu menambat hati anda dengan prestasinya.
Keselamatan adalah keutamaan Kawasaki, oleh itu semasa ujian ini semua penunggang mestilah berusia 18 tahun ke atas, dengan lesen motosikal yang sah. Datanglah dengan seluar panjang dan kasut anda. Semua yang hadir untuk sesi menunggang-uji akan menerima kupon cabutan bertuah yang sah laku pada hari acara dan berpeluang untuk memenangi pelbagai hadiah menarik dari KMSB.

Semasa acara itu, KMSB akan memaparkan model Kawasaki superbike termasuk Ninja ZX10R Replica WSBK yang memenangi Kejohanan Superbike Dunia pada 2013, 2015 dan 2016, serta jentera Supercharged Kawasaki H2 yang dikenali sebagai motosikal pengeluaran terpantas di dunia.

Pemilik superbike Kawasaki juga boleh mendapatkan khidmat servis dan pemeriksaan percuma semasa acara tersebut. Perkhidmatan ini akan disediakan oleh kakitangan Pusat Perkhidmatan Eksklusif Kawasaki (KESC) yang terlatih. Nasihat perkhidmatan akan diberikan secara percuma oleh para profesional dengan terma dan syarat terpakai.
KMSB turut menjemput rakan-rakan niaganya untuk mengambil bahagian dalam acara itu, seperti Shoei Helmets, Alphinestars dan pengeluar tayar Bridgestone. Mereka akan mempamerkan pelbagai produk terbaru mereka dan menawarkan tawaran yang sukar dilepaskan. Perkhidmatan Kredit AEON dan Tokio Marine Insurance juga akan membantu memberikan khidmat nasihat pelanggan.

Jerayawara Kawasaki Test Ride adalah sebahagian daripada program KMSB dengan harapan agar mampu menjangkau pelanggan baharu dan lama serta masyarakat umum. Layari laman web KMSB (http://kawasaki.com.my/) dan halaman Facebook (Kawasaki Motors Malaysia Sdn Bhd) untuk maklumat lanjut.


Perhimpunan Mega Honda RS150R tengahari ini


 Minat kapcai? Jom!! Hari ni ada perhimpunan Honda RS150R se Malaysia! Datang ke Perhimpunan Mega RS150R yang dianjurkan oleh RS150R Malaysia Official dengan sokongan Boon Siew Honda serta organisasi dan komuniti lain. Melalui perhimpunan ini, pihak penganjur juga cuba untuk mencatat sejarah sebagai perhimpunan RS150R yang terbesar di Malaysia di dalam Buku Rekod Guinness Malaysia. Ayuh bersama mereka untuk momen mencatat sejarah ini.Semasa perhimpunan itu, Boon Siew Honda juga akan menyerahkan motosikal edisi terhad BSH kepada pasangan Malaysia, Mohd Alfishahrin Zakaria dan Diana Latief yang mengembara ke seluruh dunia dengan RS150R sebagai tanda penghargaan untuk pencapaian luar biasa mereka.
 

Tarikh: 23 September 2017, SabtuMasa: Pendaftaran Media: 1.30.pm
          
Acara Bermula: 2.00 petang
         
Berakhir: 4.00 petang



#honda #rs150r, #rs150rmalaysia_official, #RideAndRespect, #kamiXramai, #kapcaimalaya, #hondars150r, #kapcaisado, #matmotorepost, #pencintaduaroda, #y15zr, #y15zrmalaysia, #cornerking, #hondawinner, #winner150, #curicuripandang