"Saya dah menang 89 kali!" - VR46

Rossi telah lama tidak menaiki podium teratas iaitu sejak TT Belanda pada tahun 2017. 36 perlumbaan telah berlalu dengan hasil yang gersang kejuaraan baginya. Namun begitu, lagenda dari Itali ini telah pernah menghadapi keadaan sedemikian dalam tempoh 44 perlumbaan dari Phillip Island 2010 hingga Assen 2013, termasuk kedua musim di Ducati.

"Pastinya saya tidak menyukainya [kalah] tetapi ia telah berlaku sekali lagi dalam karier saya dan saya berjaya dapat pulih kembali," kata Rossi.

The Doctor mendominasi jumlah kemenangan kelas perdana dengan 89 kemenangan sejak penampilan sulungnya pada tahun 2000. Giacomo Agostini berada di tempat paling hampir dengan 68 kemenangan, manakala juara paling aktif kini ialah juara bertahan Honda Marc Marquez dengan 49 kemenangan.

Berapa baki enjin MotoGP™ tiap pelumba untuk musim ini?

Peraturan Kejuaraan Dunia MotoGP ™ menyatakan bahawa setiap pelumba  akan dibenarkan untuk menggunakan mempunyai tujuh buah enjin dalam setiap musim, manakala pelumba pasukan dengan konsesi boleh menggunakan sembilan buah enjin.

Berapa banyak enjin yang telah digunakan setiap pelumba sedang mereka bersiap sedia untuk menghadapi Pusingan 7 musim ini?

Pasukan kilang tanpa konsesi iaitu Honda, Ducati, Yamaha dan Suzuki dibenarkan untuk menggunakan maksimum tujuh buah enjin bagi setiap pelumba:

Ducati:

Andrea Dovizioso (Pasukan Ducati)
4 enjin telah digunakan, 0 ditarik balik.

Danilo Petrucci (Pasukan Ducati)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik.


Jack Miller (Pramac Ducati)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik .

Francesco Bagnaia (Pramac Ducati)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik.


Karel Abraham (Avintia Ducati)
3 enjinn digunakan, 0 ditarik balik.

Tito Rabat (Avintia Ducati)
4 enjin digunakan, 1 ditarik balik.*

Yamaha:

Maverick Vinales (Monster Yamaha)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik.

Valentino Rossi (Monster Yamaha)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik.

Fabio Quartararo (Petronas Yamaha)
3 enjin digunakan, 0 ditarik balik. **

Franco Morbidelli (Petronas Yamaha) 4 mesin yang digunakan, 0 ditarik balik.


Honda:

Marc Marquez (Repsol Honda)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik.

Jorge Lorenzo (Repsol Honda)
3 enjin digunakan, 1 dditarik balik. *

Takaaki Nakagami (LCR Honda)
4 enjin digunakan, 1 ditarik balik. *

Cal Crutchlow (LCR Honda)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik.

Suzuki:

Joan Mir (Suzuki Ecstar)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik.

Alex Rins (Suzuki Ecstar)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik.

Pengilang dengan konsesi teknikal iaitu KTM dan Aprilia dibenarkan menggunakan sembilan buah enjin bagi tiap pelumba dan juga boleh mengubah reka bentuk enjin mereka pada musim ini:

KTM:

Johann Zarco (Red Bull KTM)
4 enjin digunakan, 0 ditarik balik.

Pol Espargaro (Red Bull KTM)
5 enjin digunakan, 0 ditarik balik.

Hafizh Syahrin (Tech3 KTM)
5 enjin digunakan, 1 ditarik balik.*

Enjin Miguel Oliveira (Tech3 KTM)
5 yang digunakan, 0 ditarik balik.

Aprilia:

Andrea Iannone (Aprilia Gresini)
4 mesin yang digunakan, 0 ditarik balik.

Aleix Espargaro (Aprilia Gresini)
4 mesin yang digunakan, 1 ditarik balik.*

* Enjin yang 'ditarik balik' bermaksud tidak lagi tersedia untuk digunakan semula, biasanya kerana ia telah mencapai akhir hayatnya atau mengalami kerosakan tertentu.

** Pakej M1 Quartararo yang dianggap lebih rendah daripada spesifikasi bermakna dia hanya mempunyai 5 perubahan enjin yang dirancang untuk musim ini, dan bukannya 7 yang dibenarkan.