BMW Group Malaysia mencatat
prestasi yang terbaik dalam sejarahnya di negara ini dengan penghantaran 12,681 unit kenderaan BMW, MINI dan BMW
Motorrad
tkepada pelanggannya dalam tahun 2017. Ini merupakan tahun ketujuh
berturut-turut pengeluar kereta premium itu mencatat prestasi paling tinggi,
dengan pertumbuhan 16% berbanding
tempoh sama untuk tahun 2016 (10,906 unit).
Kejayaan BMW Group Malaysia ini sejajar dengan pertumbuhan BMW Group di peringkat global. Pengeluar kenderaan premium itu mencatat jualan tertinggi dengan jumlah penghantaran keseluruhan
sebanyak 2,463,526 unit di seluruh dunia. Ia merupakan rekod jualan untuk tujuh tahun
berturut-turut. Pada tahun 2017, jenama BMW menyaksikan peningkatan sebanyak
4.2% kenaikan dengan jumlah keseluruhan penyerahan 2,088,283 unit kenderaan.
Jenama MINI mencatat rekod jualan yang baru pada tahun 2017, naik 3.2%
berbanding tahun sebelumnya dengan 371,881 unit berjaya diserahkan kepada
pelanggan. Jualan BMW Motorrad juga
meningkat sebanyak 13.2% kepada 164,153
unit di seluruh dunia.
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai
Eksekutif BMW Group Malaysia, Han Sang Yun berkata, “Kejayaan pertumbuhan kami di Malaysia merupakan hasil
daripada komitmen yang tidak berbelah-bahagi kepada negara, pelanggan, pengedar
dan pengalaman pemilikan premium mereka. Kami amat komited untuk memberi
perkhidmatan terbaik di negara ini dan rantau Asia Tenggara dari Malaysia pada
tahun ini. Kami telah menetapkan satu lagi penanda aras untuk industri
automotif premium di sini. ”
Jenama BMW menyaksikan pertumbuhan
sebanyak 18% pada tahun 2017 dengan jumlah penghantaran keseluruhan kenderaan
BMW mencecah 10,618 unit, berbanding 9,000 unit pada tahun 2016. Pertumbuhan
itu dipacu oleh model BMW 3 Series dengan 3,564 unit - 2,408 unit daripadanya ialah BMW
330e dan BMW 330e M Sport.
BMW X5 xDrive40e
juga menjadi penyumbang utama kepada prestasi jenama dengan lebih 3,000 unit
berjaya dijual tahun lalu. BMW 740Le xDrive yang diperkenalkan pada separuh pertama 2016 berkonsepkan
Driving Luxury to the Mobility of the Future dijual sebanyak 400 unit.
Kejayaan penyerahan kenderaan
elektrik BMW kepada para pelanggan di Malaysia terus mengukuhkan posisi
syarikat selaku peneraju dalam segmen elektro-mobiliti. Ia juga membuktikan
bahawa rakyat Malaysia sudah bersedia untuk menerima teknologi terkini dalam
industri automotif. BMW Group Malaysia -
dalam hasrat untuk memacu portfolio produk kenderaan BMW Hybrid dan
Teknologi eDrive
ke hadapan, akan terus mengutamakan aspek infrastruktur dan perkhidmatan
mobiliti dalam strateginya, demi menjadikan pemanduan kereta elektrik lebih
selesa, mudah serta menyeronokkan pada setiap hari.
Pelancaran sedan perniagaan sport
paling progresif, BMW 5 Series pada separuh pertama 2017 juga memacu jualan
jenama ini dengan lebih 1,600 unit berjaya diserahkan kepada pelanggan.
MINI juga dilihat semakin kukuh
apabila mencatat rekod prestasi terbaik pada tahun 2017 dengan 1,010 unit MINI
berjaya diserahkan. Ini merupakan peningkatan sebanyak 12% berbanding tahun
sebelumnya (902 unit). Pencapaian itu meletakkan MINI sebagai jenama kedua
paling pantas berkembang dalam segmen premium di Malaysia dan kini menjadi
jenama ketiga terbesar dalam segmen tersebut. Tahun lalu, MINI menambah model
MINI Countryman, MINI John Cooper Works Clubman dan MINI John Cooper Works
Countryman ke dalam portfolionya.
BMW Motorrad pula menyerahkan sebanyak 1,052
unit motosikal, mencatat pertumbuhan sebanyak 5% berbanding tahun sebelumnya
(1,004 unit). Tahun 2017 menyaksikan pengenalan lima buah motosikal baharu -
BMW S1000RR, BMW R1200GS, BMW K1600 GT, Bagger dan BMW R nineT Urban GS.
Pada tahun 2018, BMW Group Malaysia
akan memulakan penghantaran BMW 3 Series, BMW 5 Series dan BMW 7 Series yang
pertama ke Vietnam dan Filipina. Bagi menyokong langkah tersebut, Kilang
Pemasangan BMW di Kulim akan meningkatkan keupayaan pengeluaran kepada lebih
10,000 unit pada tahun 2017 dengan pelaburan lebih RM10 juta.