Teknologi DCT pada motosikal Honda

Honda X-ADV menggunakan teknologi DCT
Honda telah membangunkan sistem penghantaran atau transmisi motosikal dengan operasi klac dan peralihan gear secara automatik yang memberikan keseronokan menunggang yang sama seperti sistem transmisi manual.

Penghantaran Dual Clutch adalah penghantaran motosikal dengan automatisasi operasi klac dan peralihan gear sambil mengekalkan struktur penting dan rasa pecutan transmisi. Oleh kerana operasi klac tidak diperlukan, penunggang ini bebas untuk memberi tumpuan sepenuhnya kepada operasi pendikit dan brek.

Selain itu, Dual Clutch Transmission menawarkan pecutan dan peralihan ynag meminimumkan kelewatan kuasa yang berlaku semasa beralih dengan penghantaran manual. Seperti namanya, Dual Clutch Transmission mempunyai dua cekam ayau klac: satu untuk pecutan dari pegun dan gear pertama, ketiga dan kelima, dan satu lagi cekam untuk gear kedua, keempat dan keenam. Penggunaan teknologi ini oleh Honda dalam motosikal adalah yang pertama di dunia.
______________________________________________________________________________

Peralihan pilih / mod DCT terletak di hendal sebelah kanan. Suis kelabu yang ditandakan 'S / D / N' digunakan untuk menukar mod perubahan. Suis pemilih Auto / manual diletakkan di sebelahnya, di hadapan suis merah pemati enjin. Selepas menghidupkan enjin, penunggang akan menekan butang kelabu ke 'D', meletakkan penghantaran ke dalam mod peralihan Auto. Penunggang kemudiannya boleh memilih mod Auto atau Manual dengan menekan suis hadapan dengan jari telunjuk kanan.
__________________________________________________________________
 Apabila memilih mod Peralihan Manual, butang Peranti Up (+) dan Down (-) yang terletak di bar sisi kiri boleh digunakan untuk memilih gear yang dikehendaki. Kedua-dua butang ini juga boleh digunakan untuk menukar gear dalam mod 'D' atau 'S'.
'D' di sebelah kanan panel instrumen menunjukkan bahawa DCT berada dalam mod 'Drive' dan bersedia untuk bergerak.



'0' besar di pusat menunjukkan kelajuan kenderaan dan '1' di bawahnya adalah kedudukan gear. Mod ini boleh dialihkan kepada 'S' dengan menekan suis pemilih mod / shift kelabu. Mod 'S' membolehkan enjin untuk meningkatkan rpm yang lebih tinggi pada setiap gear.








__________________________________________________________________________________
Mana-mana tiga mod dalam mod 'S' juga boleh dipilih dengan menekan suis shift. Blok gelap di sebelah kiri paparan 'S' menunjukkan bahawa DCT berada dalam mod kedua 'S'.
'N' di bahagian bawah panel instrumen menunjukkan bahawa penghantaran berada dalam Neutral.

DCT sentiasa secara automatik beralih ke Neutral apabila enjin dihentikan atau suis pencucuhan dihidupkan.


Kerana semua model DCT kekal dalam Neutral apabila enjin dihentikan, brek belakang dilengkapi dengan brek parkir tambahan agar ia tidak bergolek dengan sendiri terutamanya di kawasan yang sedikit curam.



No comments: