Dunia, dunia !!!!!!

Dunia, dunia !!!

Apa la nak jadi....
Tadi dapat cerita satu kes aniaya.
Seorang perempuan, menunggang motosikal, mengalami kebocoran kat area Plaza Phoenix.
Maka bertolaklah moto sampai ke pam minyak, dan mcm biasa, telefon la nombor nombor khidmat tayar pancit yg terpampang kat tepi tepi benteng tu...
Datanglah satu mamat ni, muda lagi dalam lewat 20an, naik moto Naza 125. Dan siap, mamat ni tuntut lah bayaran. Masalahnya, ada ke menasabah mamat tu mintak RM75 untuk tayar Nuovo?
Bila awek ni persoal kenapa mahal sangat, si mamat ni, dengan pisau pencungkil tayar di tangan, siap tunjuk tunjuk pisau tu tanya nak bayar ke tak....
ada ke patut? mentang mentang tgk orang perempuan, ambik kesempatan! Awek ni pulak, cakap le RM75, takde la, RM30 ada la, kalau nak amik la, lebih kena la tunggu abg datang. Maka si mamat ni amik la dulu RM30. Sementara tu datang le abg angkat si awek ni,
bila mamat tu tgk abg angkat dia badan sasa, terus blah!!!!!
Kot nak untung pun , agak agak le, jgn la amik kesempatan...... Repot polis dah buat, mungkin mamat tu dah tukar no telefon...
tapi siapa siapa yg nak nombor telefon, nombormoto mamat tu...
ada....





History is not a straight line going from the beginning to the end, it loops and swirls eventually finding its way back to places its been before.

Sukar Untuk Mengubah Perangai Manusia...

Mengubah gunung lebih mudah daripada mengubah perangai manusia. Kita lihat bagaimana dalam beberapa tahun mampu mengubah bukit menjadi lembah. Mengubah hutan yang lebat menjadi pekan atau bandar itu pun lebih mudah daripada mengubah tabiat seorang manusia. Mengubah laut menjadi daratan juga masih lebih mudah daripada mengubah sifat jahat manusia menjadi baik.

Dunia ini lebih mudah diubah daripada penghuninya di kalangan manusia. Kita lihat diri kita, sejak kecil kita pemarah. Sampai sekarang pun kita masih pemarah. Waktu kecil kita bakhil, sampai sekarang pun kita masih bakhil. Padahal kita tahu bakhlil itu sifat jahat. Begitulah pengalaman kita mendidik diri kita dan diri orang lain di sekitar kita. Padahal, dalam waktu yang sama dunia di sekitar kita sudah berubah dengan pesatnya.

Leo Tolstoy, novelis Russia yang terkenal dengan novel realis-nya War and Peace dan Anna Karenina pernah berkata bahwa banyak orang cuba untuk mengubah dunia, tetapi mereka lupa mengubah diri mereka sendiri. Tolstoy sendiri berhasil mengubah dunia sastra dan Rusia lewat revolusi sosial dan reformasi. Tetapi apakah ia berhasil mengubah dirinya?

Kerana itulah Allah datangkan Nabi dan Rasul untuk mendidik manusia (di zaman masih ada Nabi dan Rasul). Setelah zaman ketiadaan Nabi dan Rasul, Allah utus ulama yang berwatak rasul alias ulama pewaris Nabi. Ulama yang mewarisi segala sifat dan sikap Nabi. Akhlaknya, kepimpinannya, keberaniannya, berhikmahnya, teladannya, semuanya mengamalkan sifat-sifat terpuji. Dari fakta sejarah dan pengalaman, dapat disimpulkan bahawa untuk membangun peradaban lahiriah siapa saja boleh melakukannya. Bila syarat-syaratnya dipenuhi, kemajuan lahiriah di dunia boleh dicapai. Akan tetapi, untuk membangunkan insaniah manusia memerlukan pemimpin yang bukan calang-calang pemimpin. Bukan sembarang pemimpin boleh mengubah dan mendidik insaniah manusia. Insaniah manusia hanya mampu di didik oleh pemimpin dan guru yang bertaqwa.

5 comments:

Anonymous said...

wat malu je la mamat 2...ko tambah burukkn lagi imej budak motor..bodo betul..patutnye besi bukak tayar moto 2 sumbat dlm bontot die.cilaka betul!

Anonymous said...

bak nombor mamat tu...
suruh aweks gua call
kita pegi tunggu sam sama

SCR said...

Nasib baik abang angkat dia bertubuh sasa.. kalu tak ntah skali dengan abang angkat pun kena pow!

See? Size does still matter! :)

Salihin Rahim said...

:-)

Anonymous said...

jom kite cari sma die!