Dapatkan cenderahati Michelin Man anda

Cuti Tahun Baru Cina akan tiba tidak lama lagi dan ratusan ribu rakyat Malaysia akan memandu di jalan raya dan lebuh raya di seluruh negara untuk ‘balik kampung’ atau mengunjungi tempat-tempat pelancongan menarik.

TYREPLUS, penyedia perkhidmatan servis kenderaan sehenti, menggalakkan pemilik kenderaan untuk memastikan kenderaan mereka diservis dalam tempoh terdekat dan memastikan brek, lampu dan tayar semuanya dalam keadaan baik. Sebelum memulakan perjalanan untuk balik kampung atau bercuti, pelanggan boleh mendapatkan rundingan dan pemeriksaan teliti bagi kenderaan mereka oleh profesional yang berkelayakan dan berpengetahuan tinggi di TYREPLUS.
Malah, sepanjang tempoh perayaan, TYREPLUS menggalakkan rakyat Malaysia meninjau produk-produk berkualitinya, terutamanya tayar Michelin. Menerusi kempen promosi ini, TYREPLUS akan memberikan cenderahati Bibendum edisi terhad, selagi stok masih ada, kepada pelanggan yang membeli sekurang-kurangnya dua tayar Michelin.

Lebih dikenali sebagai ‘Michelin Man’ di Malaysia, Bibendum (atau singkatannya Bib), ialah maskot putih gedempol yang menjadi wajah mesra jenama Michelin sejak 1898. Siri koleksi cenderahati ini terdiri daripada empat figura “Bibendum” bernilai RM59.90 setiap satu. Cenderahati pertama akan dilancarkan di cawangan TYREPLUS Malaysia mulai 15 Januari 2018. Figura lain akan menyusul setiap suku tahun, sepanjang tahun.

“Bagi peminat yang mahu menambah sentuhan menarik kepada garaj, bengkel, perpustakaan atau bilik mereka, siri cenderahati ini memang menjadi rebutan, dan akan menceriakan pejabat pengumpul cenderahati atau pejabat wakil penjual,” kata Pengarah Urusan Michelin Malaysia, En. Pascal Nouvellon.
“Kempen ini bertujuan untuk mendekati pelanggan TYREPLUS yang ingin memastikan pengalaman memandu yang menyeronokkan dan menjauhkan kesulitan yang boleh dielakkan dengan tayar Michelin sepanjang perjalanan balik kampung. Tayar Michelin memang terkenal kerana prestasi, keselamatan dan keselesaan dalam semua keadaan jalan raya. Kami telah membekalkan tayar bermutu tinggi kepada pelanggan TYREPLUS di Malaysia sejak 1998,” katanya.

“Tiada apa yang lebih penting daripada keselamatan pelanggan kami, dan bagi mereka pula, perkara yang paling diutamakan ialah keselamatan keluarga mereka. Sebab itulah TYREPLUS memberikan perhatian teliti dalam usaha menyediakan produk bermutu tertinggi yang disyorkan oleh pakar. Saya harap rakyat Malaysia akan mengunjungi TYREPLUS dan mempertimbangkan pilihan luas tayar Michelin yang ada sambil menantikan ketibaan Tahun Baru Cina. Mereka bukan sahaja berpeluang membawa pulang cenderahati Bibendum yang unik, tetapi juga bersiap sedia untuk perjalanan balik kampung yang dinanti-nantikan untuk memastikan mereka sampai ke destinasi dengan selamat,” tambah En. Nouvellon.
TYREPLUS ialah jenama global Michelin bagi konsep runcit yang mempunyai rangkaian gedung runcit tayar bebas di pasaran-pasaran besar seperti China, Thailand, Australia, India, Timur Tengah dan Amerika Selatan. Ia merupakan pusat sehenti yang menawarkan penyelesaian perkhidmatan kenderaan serba lengkap di bawah satu bumbung.

Sejak diperkenalkan, TYREPLUS telah berkembang maju untuk menjadi rangkaian penyenggaraan kereta terbesar di Malaysia, dengan lebih 50 cawangan dan semakin bertambah. Perkhidmatan sampingan yang disediakan termasuk penggantian tayar, pembaikan tayar, pengimbangan roda, penjajaran roda dan servis kereta berkala dengan sokongan jenama antarabangsa utama termasuk MICHELIN, BFGoodrich, Bosch, Mobil 1, Total dan Tech. Perkhidmatan ini bertujuan memberikan keselamatan tambahan kepada pemilik kenderaan.

Seiring dengan pengembangan operasinya yang pesat, TYREPLUS baru-baru ini melancarkan visual dan identiti korporat baharunya sejajar dengan rancangan untuk menjenamakan semula rangkaiannya di Malaysia dalam tempoh empat tahun akan datang. Ini termasuk lima cawangan TYREPLUS di kawasan Pantai Timur.

Ditubuhkan pada 2002, TYREPLUS yang mempunyai rangkaian 1,600 cawangan di 26 negara, bertekad untuk menawarkan perkhidmatan servis kereta yang boleh dipercayai, menyeluruh dan menyenangkan pelanggannya. TYREPLUS menawarkan perkhidmatan servis kereta profesional yang merangkumi penggantian dan pembaikan tayar, pengimbangan dan penjajaran roda, pertukaran minyak, pertukaran bateri, pemeriksaan sistem brek dan pertukaran brek. Perkhidmatan servis serba lengkap ini memberikan ketenangan fikiran kepada pelanggan selain melindungi keselamatan mereka di jalan raya.

Baucar BHPetrol RM5 dengan pembelian U Mobile

Mulai sekarang hingga 31hb Mac 2018, pelanggan yang membeli Paket Sim Prabayar Tanpa Had U Mobile dan menambah nilai sekurang-kurangnya RM10 akan menerima baucar RM5 BHPetrol secara percuma!

Promosi ini sah untuk pelanggan berusia 18 tahun ke atas, dan boleh didapati di mana-mana stesen perkhidmatan BHPetrol yang mengambil bahagian di seluruh Malaysia.

Baucar RM5 BHPetrol* tersebut boleh ditebus dengan memberikan resit berikut di kaunter bayaran stesen perkhidmatan:
1) Resit pembelian Pek SIM prabayar U Unlimited Kuasa
2) RM10 (atau lebih) resit pembelian tambahnilai U Mobile Reload

"Kerjasama pertama kami dengan U Mobile pada Julai 2017 berjaya kerana kami menerima maklum balas positif dan ramai pelanggan yang kembali. Kami mahu meneruskan kerjasama ini dengan U Mobile untuk memastikan para pelanggan terus menikmati persembahan hebat ketika mereka melawat stesen servis BHPetrol, "kata Pengurus Pemasaran Runcit Senior BHPetrol, Baba Tan, ketika promosi itu dirasmikan baru-baru ini di The Royale Chulan Damansara Hotel dengan Ketua Saluran Alternatif U Mobile, Peter Tang.

* Baucar RM5BHPetrol boleh digunakan untuk sebarang barangan yang dijual di BHPetromart kecuali perkhidmatan ePay, tambah nilai TouchNGo, petrol dan bahanapi diesel. Untuk maklumat lanjut, layari www.bhpetrol.com.my

Johor Bahru kini punyai Honda Impian X

Berikutan kejayaan semasa Impian Honda Shop yang mula diperkenalkan pada tahun 2010, ruang pameran pertama Honda Impian X di Johor Bahru telah dibuka secara rasmi oleh Boon Siew Honda (BSH). Pusat penjualan dan servis sehenti ini direka untuk menawarkan motosikal Honda dengan enjin sehingga 300cc. Ia dilengkapi dengan banyak kemudahan yang bertujuan untuk menyokong dan menawarkan peningkatan permintaan asas pelanggan yang semakin meningkat.
BSH kini meneruskannya pengenalan konsep Honda Impian X kepada orang ramai. Pengalaman kedai generasi baru ini memenuhi perubahan keperluan dan jangkaan kepelbagaian pelanggan, Honda Impian X telah direka dan dilengkapi dengan kemudahan gaya hidup moden. Dengan WiFi percuma dan ruang menunggu yang menyajikan minuman percuma, Honda Impian X menawarkan pengalaman yang selesa dan luar biasa kepada pelanggan.

Honda Impian X disediakan dengan peralatan lengkap dan teknologi terkini yang dikendalikan oleh kakitangan teknikal terlatih dengan menggunakan alat ganti tulen bagi menyediakan penjagaan yang sesuai dan perkhidmatan terbaik untuk setiap pelanggan Honda.
Honda Impian X juga komited dalam menyediakan khidmat Pre Delivery Safety Advice (PDSA) kepada kesemua pelanggan yang membuat pembelian motosikal baharu. Para pelanggan akan dididik mengenai langkah-langkah keselamatan jalan raya yang penting oleh jurulatih keselamatan di pusat ini semasa proses penyerahan motosikal mereka.
“Dengan pelancaran Honda Impian X, BSH menjangkakan peningkatan jualan sebanyak 21% dalam tempoh 12 bulan yang akan datang. Kami juga amat berbesar hati untuk mengumumkan bahawa kami merancang untuk membuka 10 lagi pusat Honda Impian X di seluruh negara menjelang akhir 2018,” kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif BSH En.Nobuhide Nagata.
BSH merekodkan jumlah jualan sebanyak 120,613 unit pada 2017, meningkat sebanyak 19% berbanding 2016. Johor menyumbangkan kira-kira 14% daripada jumlah jualan BSH iaitu lebih 16,000 unit dan merupakan penyumbang kedua tertinggi jualan syarikat di antara 13 negeri di Malaysia.









Permukaan tak rata akan bahayakan motosikal

Apa akan jadi jika anda menunggang dan secara tidak sedar tiba tiba sampai ke jalan rosak seperti ini? Mungkin ada yang pernah mengalaminya di waktu malam, dan mungkin ada yang hilang kawalan atau terjatuh, kerana roda seperti menarik motosikal anda ke sebelah. Perasaannya seakan sama seperti ada rel keretapi yang membimbing arah tunggangan anda, dan kerana itu keadaan ini digelar "tramlining" dalam bahasa Inggeris.

Kerosakan ataupun alur jalan adalah masalah besar untuk motosikal, kerana dinamik stereng motosikal adalah berbeza dari kereta. Melanggar alur jalan dengan kereta pun akan mengakibatkan sedikit kehilangan kawalan stereng, tetapi lebih mudah dikawal oleh kenderaan empat roda dan stereng kuasa.

Sekiranya anda belum pernah mengalami kehilangan kawalan motosikal yang serius, anda mungkin tertanya-tanya apa yang sedang berlaku. Tetapi sebaik sahaja anda mempunyai motosikal tiba-tiba menarik ke sebelah dalam keadaan trafik yang sesak, anda akan mendapat motivasi untuk memahami apa yang berlaku, dan ingin tahu bagaimana untuk menguruskan situasi sedemikian.


Lazimnya terdapat dua jenis alur jalanraya yang berbeza, yang akan kita rujuk sebagai "alur lori" dan "alur tayar". Alur lori lori adalah keadaan jalan di mana terdapat empat alur yang berbeza yang sepadan dengan lebar dua roda belakang pada trak komersial yang besar. Jalanraya yang kerap dilalui trak berat secara beransur-ansur aka mendap dan merosakkan profil jalan tar yang mengikut bentuk empat tayar lori di belakang.


Alur tayar lebih kerap terjadi di bandar-bandar besar di mana kenderaan penumpang sering melalui jalantersebut yang kadangkala disebabkan keadaan tanah atau haba, akan menyebabkan mendapan yang mungkin tidak kelihatan dengan mata kasar. keadaan sebegini lebih kerap terjadi di jalan yang diturap sewaktu musim hujan dan tar yang diturap tidak mengering dan memampat dengan baik.

Masalah bagi penunggang motosikal ialah geometri roda depan bertindak balas dengan cara yang aneh jika tayar melalui alur jalan yang rosak ini. Anda mungkin mengalami keadaan di mana motosikal anda tiba tiba tersasar dari satu lorong ke lotong bersebelahan, atau tiba-tiba menyasar ke arah yang baru. Dan anda juga akan mendapat maklum balas stereng yang pelik, seperti perasaan bahawa roda depan seperti menekan atau menolak hendal. Mari kita lihat mengapa ini terjadi, dan kaji beberapa cara untuk mengekalkan kawalan.

Jika tayar berada di tengah-tengah jalan yang mendap, selagi tayar itu menyentuh permukaan jalan di bahagian tengah tayar, motosikal anda akan bergerak lurus ke hadapan.

Tetapi ingat bahawa bagi kenderaan dua roda seperti motosikal dan juga basikal, roda depan sentiasa beralih arah dari satu sisi ke sisi lain untuk mengekalkan basikal atau motosikal anda dalam keadaan seimbang. Ia adalah fenomena semula jadi. Ini juga bermakna bahawa tunggangan anda tidak akan mengikut bahagian tengah alur dengan tepat. Dan apabila tunggangan anda beralih ke arah tepi jalan, titik sentuhan tayar juga bergerak ke bahagian itu.
Apabila titik sentuhan ini beralih dari bahagian tengah, tayar akan menyeret tunggangan anda ke arah tersebut, dan memacu pusat roda depan. Contohnya, jika kedudukan titik sentuhan bergerak ke arah kanan, ia akan cenderung untuk mengarahkan roda depan ke arah kanan, iaitu arah keluar dari alur. Tetapi ingat, motosikal cenderung beralih di sekitar pusat jisim, iaitu apa yang kita tahu sebagai 'counter-steering' atau timbal-kemudi, iaitu keadaan di mana jika anda menolak hedal disebelah kanan, tunggangan akan bergerak ke KANAN walaupun hendal berpusing ke KIRI. Keadaan ini akan mengarahkan tunggangan kembali ke arah alur tersebut sekali lagi.


Keadaan yang berulang ini akan menyebabkan tunggangan anda terhoyong hayang ke kiri dan ke kanan, dan seretan tayar di tengah dan keluar mungkin menyebabkan tunggangan anda beralih ke lorong sebekah. Perasaan atau maklumbalas pada hendal boleh jadi mengejutkan, kerana anda mungkin menentang pergerakan itu, tetapi tunggangan anda sebaliknya bergerak lebih jauh. Dan sekiranya terdapat dua alur bersebelahan (seperti jalan dengan alur lori), usaha mengekalkan keseimbangan tunggangan akan menjadi amat sukar dan anda mungkin terjatuh.


Secara semulajadi, geometri roda depan akan mampu menstabilkan tunggangan selepas melepasi turapan yang tidak rata. Tetapi di jalanraya di mana kerosakan alur lori ini berterusan, tunggangan anda mungkin  tidak sempat pulih ke keadaan yang seimbang sebelum ia sekali lagi menghadapi fenomena yang sama.

Bagaimana menangani keadaan ini?
Walaupun di jalan yang teruk, terdapat beberapa kawasan lorong yang biasanya lancar, termasuk pusat lorong, dan tepi lorong yang sangat.
Walaupun di jalan yang agak teruk, bahagian paling tengah dan juga paling tepi mungkin agak rata tanpa alur. Tungganglah di sana, dan jika anda terpaksa juga meredah bahagian yang rosak, perlahankan tunggangan anda dan lalu dengan perlahan, kerana ia akan lebih mudah dikawal dan tidak terasa "menarik" tunggangan anda dengan terlalu kuat. Jangan menunggang di tepian yang sendeng, cuba pintas lekukan atau tebing secara berdepan kerana ia lebih mudah dikawal, tanpa menarik tungganagn anda ke tepi.