Mercedes-Benz pemimpin segmen premium 2017

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) berjaya mengekalkan prestasinya sebagai jenama premium utama dengan jualan sebanyak 12,045 kenderaan.

Kawalan pasaran sebanyak 2.3% itu menjadikan Mercedes-Benz sebagai peneraju pasaran dalam pasaran automotif premium Malaysia, dalam memacu industri automotif ke tahap yang lebih tinggi dengan penyelesaian mobiliti yang inovatif dan inisiatif digitalisasi.

Pencapaian terbaik yang dicatat oleh Bahagian Lepasjualan dengan sejumlah 128,072 kenderaan diservis.  Mercedes-Benz Services Malaysia pula telah membiayai empat daripada setiap 10 kenderaan, dengan jumlah portfolio pembiayaan sebanyak RM 2.2 bilion.

Mercedes-Benz terus memenuhi kehendak pelanggan bagi Produk Terbaik dan Pengalaman Pelanggan Terbaik, dengan lebih satu bilion dilaburkan di Malaysia sejak tahun 2003.

Tahun 2017 merupakan tahun keempat berturut-turut bagi Mercedes-Benz Malaysia (MBM) untuk mencapai rekod jualan tinggi iaitu sebanyak 12,045 kenderaan yang terjual pada tahun 2017, yang diterjemahkan kepada pertumbuhan keseluruhan sebanyak 2.3 peratus berbanding 2016.
 "Mercedes-Benz Malaysia menikmati tahun yang luar biasa pada tahun 2017 hasil daripada strategi pelanggan kami," kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Mercedes-Benz Malaysia, Dr Claus Weidner. "Kami sangat berbangga dengan pencapaian kami pada tahun 2017. Ini adalah hasil kerja berpasukan hebat dari semua orang di dalam pasukan Mercedes-Benz Malaysia termasuk rakan-rakan pengedar kami. Kami memahami keperluan dan sasaran pelanggan kami untuk memenuhi harapan mereka. Untuk menyampaikan Produk Terbaik, kami melancarkan 17 model baru. Untuk menawarkan Pengalaman Pelanggan Terbaik, kami melancarkan sembilan penjual baru dan dinaik taraf, termasuk kumpulan peniaga baru, Auto Commerz Sdn Bhd. Hasilnya, kami berjaya mencapai tahun yang hebat, prestasi terbaik kami dalam sejarah Mercedes- Benz Malaysia. Bergerak ke 2018, kami yakin akan potensi pertumbuhan pasaran automotif Malaysia dan akan terus melabur dengan ketara dalam membangunkan bidang utama termasuk bakat, teknologi, pengeluaran dan perkhidmatan."

Naib Presiden Jualan & Pemasaran Mercedes-Benz Malaysia, Mark Raine menambah "Kami gembira dapat menyampaikan 12,045 Mercedes-Benz Cars kepada pelanggan di Malaysia dan dengan ini mengesahkan kedudukan kami sebagai jenama premium terkemuka. Kenderaan kami yang dihasilkan secara tempatan, terutamanya E-Class baru dan GLC merupakan pemacu pertumbuhan kami. Kami bersyukur kerana pelanggan kami telah meletakkan keyakinan mereka terhadap produk premium kami. Dengan penyelesaian mobiliti inovatif kami, inisiatif digitalisasi dan juga kemunculan produk yang akan datang, kami yakin meneruskan jalan kejayaan ini."
Bagi tahun kewangan 2017, jualan MBM didorong oleh penjualan limosin yang dihasilkan dalam negara yang mencatatkan 7,041 unit yang terjual. Ini diikuti rapat oleh SUV Mercedes-Benz dengan 2,599 unit dijual, didorong oleh pengenalan Mercedes-Benz GLC 200 dan GLC 250 yang dikeluarkan di Malaysia, dan pertumbuhan dalam segmen ini dijangka berterusan. Kereta kompak Mercedes-Benz mencatatkan jualan sebanyak 2,031 unit, manakala Mercedes-Benz Dream Cars aspirational, juga dikenali sebagai pembentuk jenama, mencatatkan sejumlah 374 unit yang dijual.

Permintaan yang luar biasa bagi kenderaan Mercedes-Benz di Malaysia dapat dicapai menerusi pelancaran 17 produk yang menggembirakan peminat sepanjang tahun 2017. Salah satu acara penting sepanjang tahun termasuklah meraikan perayaan 50 tahun AMG. MBM menyambut perayaan itu dengan melancarkan enam model baru iaitu Mercedes-Benz E 43 4MATIC, SLC 43, C 43 4MATIC, C 43 4MATIC Coupe, GLC 43 4MATIC, GLC 43 4MATIC Coupe dan kemudian, AMG GT R.
Melengkapkan produk terbaiknya, MBM melabur dalam inisiatif Pengalaman Pelanggan Terbaik dengan menganjurkan pelbagai aktiviti penglibatan pelanggan yang memberi tumpuan kepada minat yang berbeza dari khalayak sasarannya.

MBM melancarkan kempen baru pada lewat 2017 dengan perkongsian dengan syarikat saudara mereka, Mercedes-Benz Services Malaysia (MBSM). Kempen ini menjangkakan sambutan Tahun Baharu Cina pada tahun 2018, menawarkan pakej pembiayaan yang diperibadikan dan fleksibel untuk memberi peminat Mercedes-Benz sepenuhnya untuk membiayai kereta Mercedes-Benz impian mereka berdasarkan komitmen pembiayaan masing-masing. Menyumbang kepada pencapaian penting untuk tahun ini, MBSM menandakan ulang tahun ke-5nya pada tahun 2017. Mengesan pertumbuhan yang ketara sejak penubuhannya pada tahun 2012, MBSM terus menyediakan pengalaman lancar dengan penyelesaian kewangan dan insurans yang damai. Dengan pengenalan produk baru seperti AgilityPlus dan Lease2Go, MBSM menyediakan penyelesaian sehenti untuk semua pelanggan, terus menyokong matlamat Pengalaman Pelanggan Terbaik MBM.

No comments: