Norizman Ismail meninggal dunia


Sewaktu sesi Ujian Masa CP150 di Bandar Baru Kijal, Kemaman, Terengganu, pelumba No 19 Norizman Ismail telah terlibat dalam satu insiden perlumbaan dan meninggal dunia dalam insiden tersebut.

Setelah beliau terjatuh di Selekoh 1, para marshal dan paramedik telah memberikan rawatan kecemasan segera dan bendera merah dikibarkan pada jam 15:52 untuk menamatkan sesi latihan.  Norizman telah dibawa menaiki ambulan ke unit trauma pada jam 15:55 untuk menerima rawatan segera. beliau kemudiannya dibawa ke hospital dengan dibantu mesin sokongan hayat (life support machine) dan pasukan perubatan pada jam 16:12 ke hospital yang hanya kurang 10 minit dari lokasi perlumbaan.

Pihak hospital telah melakukan usaha terbaik namun Norizman disahkan meninggal dunia pada jam 16:50, hari Jumaat, 5 Mei 2017.

Norizman memulakan karier di Cub Prix pada tahun 2004 dan bergelar juara kelas perdana sebanyak dua kali pada tahun 2005 dan 2011.

Selepas mengadakan perbincangan bersama pasukan-pasukan dan pelumba-pelumba, Cub Prix memutuskan untuk membatalkan perlumbaan sebagai tanda hormat kepada Norizman.

Persatuan Automobil Malaysia dan seluruh komuniti Cub Prix memanjangkan ucapan takziah dan turut berdukacita kepada keluarga, rakan-rakan dan pasukan Norizman.

Jenazah Allahyarham akan tiba lewat malam ni di No 181 Jalan NusariBayu 1/6 Tmn Nusari Bayu 1, 71950 Bandar Sri Sendayan, Negeri Sembilan.


Nama:    Norizman Ismail

umur:    32 (1985)

Nat:    MAS

Bike No:    19

Jentera:    Yamaha

Pasukan:    ONEXOX TKKR Racing

kelas:    150cc Underbone

SOROTAN KERJAYA:

2005
CHAMPION - Expert, Kejuaraan Cub Prix Malaysia

2011
CHAMPION - Expert, Kejuaraan Cub Prix Malaysia

2012
CP130, Kejuaraan Cub Prix Malaysia - 4th

2013
CP130, Kejuaraan Cub Prix Malaysia - 2nd keseluruhan

2013
Keempat - 115cc Underbone, FIM Asia Road Racing Championship

2014
CP130, Kejuaraan Cub Prix Malaysia - Kedua keseluruhan

2014
Keempat - 130cc Underbone, FIM Asia Road Racing Championship

2015
Kedua - 130cc Underbone, FIM Asia Road Racing Championship

2015
CP130, Kejuaraan Cub Prix Malaysia - Kelima

2016
CP130, Kejuaraan Cub Prix Malaysia - Ketiga

2016
Keenam - 130cc Underbone, FIM Asia Road Racing Championship

RFS 150i kapcai pertama Benelli


Baru baru ini Benelli telah melancarkan model RFS 150i mereka. Ia merupakan model ‘moped’; kapcai spesifikasi perlumbaan pertama mereka dengan sentuhan lagenda kejuruteraan Benelli dan gaya perlumbaan Itali. 

 

RFS bermaksud ‘Riders For Speed’ bermula dengan enjin, dimana teknologi moden sejukan cecair sejuk untuk ketahanan, suhu operasi enjin yang rendah dan kuasa maksimum. Sesaran enjin 149cc, menampilkan reka bentuk injap SOHC dengan teknologi Benelli B3SP yang serba baharu didatangi dengan tiga palam pencucuh untuk kuasa maksimum dan pengeluaran gas emisi yang rendah, Transmisi 6-kelajuan dan bahan api suntikan elektronik menjadikan enjin RFS lebih efektif. Ia menghasilkan 15.5 kuasa kuda pada 8500 rpm.   
Sistem B3SP Benelli '3-Spark' yang baharu ini adalah sebab utama enjin RFS 150i begitu fleksibel. Ia menggunakan ketiga – tiga palam pencucuh, bersama-sama dengan sistem ECU motosikal dan suapan suntikan bahan api, untuk mengubah suai pemasaan enjin dan penggunaan plug  untuk memaksimumkan kuasa, menjadikan enjin bersuhu rendah, mengoptimumkan kecekapan bahan api, dan mengurangkan pelepasan gas emisi ekzos.

Casis dan kerangka utama dengan reka bentuk dengan panel kerangka yang aerodinamik dan dilengkapi dengan panel badan berbekalkan kerangka yang kukuh menyokong lengan ayun belakang  jenis ‘monoshock’ dan ‘fork’ hadapan yang sama seperti motorsikal lumba yang kita tonton di televisyen. Rim bersaiz 17 inci jenis separa aloi memberi cengkaman tayar yang baik dan ia dibekalkan brek cakera jenis lumba untuk kuasa hentian yang meyakinkan.
Tempat duduk yang berkonsepkan ‘sporty’ membolehkan anda dan pembonceng bersiar-siar bersama dan pemegang bar belakang juga disediakan untuk keselamatan pembonceng. Kluster meter LCD yang berinformasi memberi berbagai maklumat enjin dan juga kelajuan kepada penunggang. Cermin sisi yang jelas dan pada kedudukan yang tepat membolekan penunggang melihat keadaan jalanraya di belakang, manakala lampu utamanya yang berkonsepkan LED berteknologi tinggi menyuluh terus ke hadapan untuk menerangi jalan. Sentuhan rekabentuk aerodinamiknya membantu ‘Riders For Speed’ membelah angin dengan mudah, dan juga melindungi penunggang daripada keadaan cuaca buruk. Semua ini merupakan hasil rekabentuk lagenda Itali dan kejuruteraan Benelli, sebuah syarikat yang mempunyai kepakaran melebihi 100 tahun.


Pengurus Besar Operasi Mforce Bike Holdings Sdn Bhd, (Pengedar Benelli Malaysia), En. Asri Ahmad berkata, “Kita telah menerima tempahan lebih 6000 unit motorsikal Benelli setelah pelancaran model moped pertama RFS150i, ‘superbike’ 302R dan motorsikal kembara TRK502 pada awal April yang lepas.” Dengan pelancaran RFS150i, permintaan terhadap motorsikal keluaran Benelli telah meningkat tanpa dijangka di seluruh negara. Ini disebabkan oleh tawaran penjenamaan yang menarik dan semakin diterima, harga yang kompetitif, reka bentuk Itali yang canggih dan dinamik serta teknologi terkini.

Model Benneli RFS 150i akan datang dengan empat pilihan warna iaitu; Kuning, Merah, Biru dan Kelabu Matte (SE), harga jualan pula hanya RM 6,988 untuk spesifikasi standard dan RM 7,338 untuk Edisi Khas (SE).

Benelli Malaysia juga mengumumkan bahawa mereka akan mengeksport dua model (RFS 150i dan TNT 135) ke Taiwan, Vietnam dan akan mensasarkan negara ASEAN yang berhampiran. Untuk maklumat lanjut tentang Benelli Malaysia, sila layari laman sesawang www.benelli.my atau laman Facebook www.fb.com/malaysia.benelli .






Spesifikasi RFS 150i
Enjin dan Transmisi

    Isipadu(cc)    149.8
    Jenis Enjin    157FMJ-3
    Mod Enjin    1-Silinder / 4 – Lejang /4 –Injap / SOHC
    Gerek x Lejang (mm)    ΓΈ57x58.7
    Kuasa Maksimum    11.3kW/8500 r/min         
    Tork Maksimum    13.0N.m/7000 r/min     
    Nisbah Mampatan    11.3:1
    Sistem Bahan Api    EFI
    Pencucuh    TLI
    Penghidup    Elektrik
    Sistem Pelincir    Tekanan Pelincir Pancutan
    Sistem Penyejuk    Water-cooled
    Kotak Gear    6 - Kelajuan
    Transmisi Pacuan Akhir    Rantai
    Jenis Klac    Basah, Plat Berganda
Ukuran Fizikal
    Berat (kg)    126
    Tinggi Pelana(mm)    787
    Panjang Keseluruhan (mm)    2021
    Lebar Keseluruhan (mm)    764
    Tinggi Keseluruhan (mm)    1267
    Kelegaan Bumi (mm)    160
    Tapak Roda (mm)    1325
Casis dan Dimensi
    Jenis Kerangka    Straddle type
    Suspensi Hadapan    Fork Teleskopik
    Jarak Suspensi Hadapan (mm)    88
    Suspensi Belakang    Teleskopik gegelung spring teredam minyak
    Jarak Suspensi Belakang (mm)    17
    Tayar Hadapan    70/90-17
    Tayar Belakang    120/70-17
    Brek Hadapan    Cakera
    Diameter Brek Hadapan (mm)    240
    Brek Belakang    Cakera
    Diameter Brek Belakang (mm)    220
Spesifikasi Lain
    Kelajuan Maksima (km/h)    140
    Berat Keseluruhan (kg)    171
    Isi Tangki Bahan Api (L)    4.8
    Batteri    12V6Ah(YTX7L-BS)